Muzeum Mazowieckie w Płocku, ul. Kolegialna 6
Wernisaż w czwartek 4 lipca o godz. 17:00,
ekspozycja do 31 sierpnia 2024
O fotografii:
Fotografia, od swego zarania, była zwierciadłem chwili, bez względu na temat. Zrozumienie przemijania przy fotograficznej nieprzemijalności dało fotografii siłę dokumentu historycznego, natomiast świadomość artystyczna twórcy stworzyła z fotografii sztukę z kreacją podstawowego atrybutu czyli obrazu malowanego za pomocą światła. Mimo, że fotografia jest stosunkowo młodą sztuką, potrafiła, ze względu na nowoczesność właśnie, wykreować nowe widzenie otaczającej nas rzeczywistości z wykorzystaniem ujęć momentalnych, gry światła, konstrukcji kadru oraz inwencji artystycznej twórcy. Uznając powyższe za kanon, a nie każdy musi się z tym zgodzić, fotografia pozostaje fotografią w swym pierwotnym znaczeniu. I taką fotografię robię.
VANITAS
Vanitas (z łac. marność) – motyw w sztuce, który ma związek z myślą przewodnią Księgi Koheleta – Vanitas vanitatum et omnia vanitas – Marność nad marnościami i wszystko marność (Koh 1,2 BT).
Sam termin i nazwa tego kierunku wywodzi się z księgi Koheleta - Vanitas vanitatum et omnia vanitas – Marność nad marnościami i wszystko marność. Odchodzą mroki średniowiecza i rozpoczyna się barok. Ludzie zaczynają inaczej żyć. Znaczenia nabierają pożytki z pracy, bogacenie się, co w protestantyzmie nie jest grzeszne, a wręcz jest pobożne. Lecz symbolika zapisu Koheleta jest ciągle żywa. To przestroga. Symbolizm tego zapisu został przeniesiony na płótno początkowo jako ascetyczne obrazy sakralne, bardzo mocno hołdujące maksymie Memento Mori i Carpe Diem, a następnie był rozwijany i poszerzany poprzez coraz bardziej złożoną symboliczną treść obrazu.
Bo to symbolika tego malarstwa była siłą jego oddziaływania, a symbole vanitas miały mieć wpływ moralizatorski, wskazujący na przemijalność życia i dóbr ziemskich. Często są to trupia czaszka, zgaszone świece, zegary, zwiędłe owoce i kwiaty, owady. Te symbole były dla współczesnych powstaniu dzieła w pełni zrozumiałe. W XVIII wieku nastąpił rozwój tego malarstwa, co przyniosło efekt w postaci skrystalizowania się kierunku still life (martwa natura). Inspiracją powstania cyklu była moja fascynacja tym kierunkiem po obejrzeniu dzieł wybitnych malarzy holenderskich w amsterdamskich i haskich muzeach i galeriach. [Informacje o Vanitas za Wikipedią].
Cykl fotografii „Vanitas” był tworzony przez trzy lata. Na wystawie prezentuję 29 prac stworzonych w studiu, gdzie budowałem pełne inscenizacje wykorzystując do tego tylko oryginalne rzeczy i sprzęty z epoki oraz naturalną florę i faunę (kwiaty, owoce, owady, i inne).
Wszelkiego rodzaju efekty uzyskałem wykorzystując światło naturalne i sztuczne.
Fotografie nie zawierają ingerencji cyfrowej. Prace zostały oprawione w stare ramy nawiązujące w kształcie i ornamencie do epoki.
Henryk Marian Malesa, 1950.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.
Fotografik, członek Związku Polskich Artystów Fotografików w Okręgu Górskim. Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej ZPAF, Członek Rady Fundacji „Centrum Fotografii”, Prezes Zarządu Fundacji Fotografia Polska, Członek Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego. Współpracuje z „Jazz Forum”, Galerią B&B w Bielsku Białej i Bielską Zadymką Jazzową. Głównie fotografuje Jazz, ale także zajmuje się fotografią człowieka i koncepcyjną.
Zrealizowane projekty indywidualne:
■ Moment’s notice - wystawa fotografii jazzu z koncertów i klubów – projekt ciągły.
■ Nowy Orlean - wystawa fotografii w rodzaju nostalgicznej wędrówki po ulicach, klubach jazzowych
i bluesowych Nowego Orleanu.
■ Kurorty – wystawa 14 fotografii 100x70 cm czarno-białych i kolorowych 7/7 jako próba
odmiennego rozumienia tego pojęcia poprzez beznamiętny obraz.
■ W stronę człowieka – wystawa fotografii różnych kultur z próbą uświadomienia,
że wszyscy jesteśmy ludźmi.
■ Portrety profesjonalne – inscenizowane, studyjne portrety osób z atrybutami wykonywanej profesji
– projekt ciągły
■ Vanitas – fotografia inspirowana malarstwem holenderskim still life z XVII/XVIII w.
Ma na swym koncie około 60 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą oraz udziały w wystawach zbiorowych Wystawy prezentowane były m.in. w galeriach: BWA i B&B w Bielsku Białej, Biblioteki Śląskiej w Katowicach, ZPAP Sukiennice w Krakowie, Umelcov Spisa w Spiskiej Nowej Vsi, Galerii TNP w Płocku, Galerii Sheraton w Warszawie, Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu, Klubu Fleda w Brnie, Galerii Krzywego Domu w Sopocie, Galerii Maneż w Petersburgu, Galerii Waga Poznań, Narodowym Muzeum Sztuki w Aszhabadzie, VMU Great Hall Kowno. Jego fotografie wykorzystane zostały do opracowania okładek płytowych dla Peter Beets, Aleksiey Krugłow, Jan Ptaszyn Wróblewski, Tomasz Grochot oraz billboardów i plakatów dla m.in. Eddi Hendersona, Davida Murraya, Rona Cartera, Henryka Miśkiewicza.
Współpracował edytorsko przy albumach „This is Jazz” Marka Karewicza oraz „XX lat Lotos Jazz Festiwal
– Bielska Zadymka Jazzowa”.