Muzeum Przyrodnicze w Jeleniej Górze, ul. Cieplicka 11a
Wernisaż w niedzielę 5 sierpnia o godz. 17:00, ekspozycja do 31 sierpnia 2018
Wystawa HOMAGE TO SALVADOR DALI, której podtytuł brzmi „Między jawą a snem” jest projekcją obrazów z pogranicza dwóch światów: realnego oraz nierzeczywistego tak, jak stykiem dwu rzeczywistości są marzenia senne.
Jest próbą badania onirycznej przestrzeni. Na styku zrozumienia i tajemnicy, gdy sen splata się z rzeczywistością, a pamięć postaci z ich obrazami onirycznymi, rodzi się pytanie: co to oznacza. Jednak rozszyfrowanie takiego przekazu nie jest proste i nie wiadomo, czy jest to możliwe, stanowi jednak inspirację dla twórczości artystycznej.
Wystawa nawiązuje do dokonań surrealistów, których surrealistyczna poetyka i obrazowanie przeniknęły nie tylko plastyki, również do literatury, fotografii i filmu. Surrealizm dał początek nieskrępowanej wolności, uwolnił świadomość ludzką od ograniczeń i skrępowań racjonalizmu na rzecz wyobraźni.
Fotografia w powszechnym przekonaniu będąca odbiciem rzeczywistości, stała się w ujęciu surrealistów środkiem do interpretacji doświadczeń onirycznych i zjawisk przeżywanych na jawie. Czynili to nie tylko przez stosowanie różnych zabiegów technicznych, głównie fotomontażu, ale też nadawanie dokumentalnym fotografiom nowych znaczeń. Do kręgu fotografów powiązanych z surrealizmem należy zaliczyć m. in. : Man Raya, Hansa Belmera, Raoula Ubaca, Herberta Bayera.
Wystawa jest hołdem dla postaci i twórczości Salvadora Dali’ego, najbardziej znanego, chociaż nie jedynego artysty z kręgu surrealizmu. Nie ma wątpliwości, że on jako twórca był bardzo zainteresowany zjawiskami psychologicznymi; snem, ekstazą czy deliryczną interpretacją różnych zjawisk.
Fotografie prezentowane na wystawie są odejściem od rzeczywistości zarejestrowanej na fotografii, rzeczywistości odbitki fotograficznej w stronę autorskiej, subiektywnej kreacji. Są próbą wyobrażenia innej rzeczywistości, opartej wprawdzie na fotografii jako odbiciu świata fizycznie realnego, która jednakże przez komputerową interwencję staje rzeczywistością iluzyjną, wirtualną a może transcendentną.
Parafrazując słowa wybitnego fotografa amerykańskiego Ralpha Gibsona: „Kamera wprowadziła mnie w nowy wymiar, do wyrażenia całkiem nowego odczucia. Moje obrazy otrzymały jakiś zdecydowanie surrealistyczny posmak. Nie pojmuję jakie to wszystko ma znaczenie, ale obserwuję to dalej. Z czasem będzie to dla mnie jasne, że fotografowałem jakiś senny stan”, mogę powiedzieć:
komputer i jego oprogramowanie wprowadziły mnie w całkiem nowy wymiar, umożliwiły wyrażenia wizji spoza realnego świata.
Zenon Harasym