Galeria FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego, pl. bpa Nankiera 8, Wrocław
Wernisaż w piątek 26 października o godz. 18:00, ekspozycja do 30 listopada 2018
Kurator: Manfred Bator. Wystawa zorganizowana wspólnie z Galerią FF w Łodzi
Zbigniew Treppa, I believe in...
W pracy badawczej autor zajmuje się analizą obrazu fotograficznego oraz badaniem właściwości strukturalnych obrazów nie-ręką-ludzką-wykonanych, gr. acheiropoietos. Od kilku lat podejmuje także zagadnienia teologii wizualnej badając artefakty kultu religijnego z perspektywy antropologii obrazu. Na wymienione tematy opublikował szereg książek i artykułów. Do najważniejszych z nich należą: „Całun turyński – fotografia Niewidzialnego?”, Więź-Słowo/Obraz 2004; „Meksykańska symfonia – ikona z Guadalupe”, Więź 2006; „Myślenie obrazem w fotografii”, Czysty Warsztat 2012/2013; „The Manoppello Icon the prototyp of images of Christ”, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2014 (współautorstwo); „Tajemnica widzialności Boga”, Wydawnictwo WAM 2015; „Obraz jako medium wtajemniczające w misterium” Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego 2017.
Działalność na polu artystycznym zainaugurował w 1979 roku. Od 1982 roku jest autorem osiemnastu wystaw indywidualnych z dziedziny fotografii inscenizacyjnej, m.in.: „Przepowiadanie”, Warszawa, Mała Galeria ZPAF-CSW 1993; „Opera Infinita – Opera Aperta”, Łódź, Galeria FF 1997; „Camera Lucida”, Gdańsk, Łaźnia 2004; „Znaki Światła”, Gdańsk-Oliwa, Oddział Muzeum Narodowego w Gdańsku 2005; „Corporale”, Konin, Galeria CKiS Wieża Ciśnień 2012; „The Gate”, Istambuł, FASS Art Gallery 2015, „The Resurrection”, FASS Art Gallery 2017/18. Podstawą twórczości jest dla autora przekonanie, że fotografia nie może obyć się bez światła. Światło to jednak nie tylko siła sprawcza i tworzywo fotografii, ale także warunek dostateczny jej symbolicznego wymiaru. Wyartykułowanie i zaistnienie symboliki jest dla autora możliwe dzięki zastosowaniu techniki powoływania obrazu (metoda inwersji, wielokrotna ekspozycja), co sprawia, że obszar jego twórczych poszukiwań, zarówno tych formalnych, jak i symbolicznych, sytuowany jest na styku dwóch rzeczywistości: negatywowej i pozytywowej.
Ważna jest dla niego również forma prezentacji – często są to obiekty o charakterze instalacji (poliptyki) z użyciem elementów obrazu fotograficznego, ostatnio także z wykorzystaniem barwnej fotografii. Zasadniczym problemem tych inscenizacji o charakterze symboliczno-metaforycznym staje się sacrum i morfologia foto-obrazu, rozważana w kontekście światła jako siły sprawczej i zarazem substancjalności.
Zbigniew Treppa (ur. 1960), absolwent Wydziału Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, doktorat w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, habilitacja w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej. Profesor Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Zakładu Antropologii Obrazu oraz wykładowca Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Członek Sekcji Syndonologicznej Polskiego Towarzystwa Teologicznego oraz zespołu eksperckiego w Narodowym Centrum Kultury, przewodniczący Komitetu naukowego Polskiego Centrum Syndonologicznego.
Autor wielu wystaw indywidualnych z dziedziny fotografii inscenizacyjnej oraz publikacji naukowych z dziedziny teorii obrazu, teologii i antropologii obrazu.
Wystawa jest organizowana wspólnie z Galerią FF – Forum Fotografii w Łodzi,
w której będzie prezentowana wiosną 2019 roku.
Projekt dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego.