Stara Galeria ZPAF, Plac Zamkowy 8, Warszawa
Wernisaż w czwartek 29 października o godz. 18:00, ekspozycja do 13 listopada 2015
„Odwróceni-rewers” to prace powstałe w latach 2010/2014. Fotografie wykonane były w 2010 roku, zaś obecny kształt uzyskały w 2014. Cykl ten można nazwać portretowym, choć moim zamiarem nie było portretowanie osób w nim fotografowanych. Przyświecała mi idea z motta czy mojego credo,„Interesuje mnie, nie to, co fotografia przedstawia w naturalistyczny, materialny sposób ale to co można wydobyć z otoczenia dla potrzeb czystego obrazu i sensu jego konstrukcji z zachowaniem szacunku dla tego, co zapisała klisza lub matryca cyfrowa”.
Tytuł odnosi się do sytuacji, jaką spotykamy codziennie, obserwując rewersy ludzi na ulicach, w kolejkach, siedząc w tramwaju czy na sali ... - nie identyfikują one osób fotografowanych. Podtytuły prac zamieszczone na postaciach są tylko statystycznym numerem kolejnych ujęć i wygenerowanych automatycznie przez program w urządzeniu jakim się posłużyłem do opracowania ostatecznej formy tych obrazów.
Treść jest dla mnie bez znaczenia, choć zdaję sobie sprawę, iż odbiorca będzie doszukiwał się znaczeń tych prac, szanuję jego wybór w dążeniu do zobaczenia tego, co nie leżało u podstaw powstania tego cyklu.
„Odwróceni – awers XZ” – zamknięty cykl prac, ma swoje źródło w „Odwróceni-rewers”.
Powstał w latach 2014/2015, tym razem wizerunki portretowanych łączy jeden wspólny element.
Moją intencją było wkroczenie na obszar zakazany, wejście w osobę portretowaną z brutalną siłą.
Widzę portret i chcę widzieć jak portretowany, widzieć odbiorcę i jego zdziwienie.
… „Opis drogi twórczej Zdzisława Mackiewicza wiele mówi o poszukiwaniach sztuki fotograficznej na progu XXI wieku rozpiętych między dążeniami do abstrakcji a reporterską rzeczowością. Nie wydaje się, aby jakikolwiek sposób patrzenia na fotografię artystyczną, działania na którymkolwiek polu poszukiwań był bardziej uprzywilejowany niż inny. Jednakże niezmiernie istotne, a może nawet najważniejsze wydaje się współcześnie ujawnianie swego stosunku do istoty medium – fenomenu cywilizacyjnego i kulturowego jednocześnie, jakim jest fotografia. Fotografia srebrowa jest obszarem poszukiwań twórczych od przeszło 170 lat. Można by było w jej historii odnaleźć wybitnych artystów, takich jak Man Ray czy Zbigniew Dłubak, których intuicje i realizacje są pokrewne poszukiwaniom Z. Mackiewicza z okresu, w którym posługiwał się on klasyczną fotografią czarno–białą. Jego prace powstające od 2007 roku są odzwierciedleniem idei work in progress – pracą w toku – obrazem mniej lub bardziej dostrzeganych codziennych czynności, podczas których rodzi się refleksja na temat istoty zmian obrazowania w fotografii cyfrowej, której początki sięgają 1969 roku i zbiegają się niemal z datą urodzin Z. Mackiewicza. Wtedy to naukowcy z USA - Willard Boyle i George Smith, laureaci Nagrody Nobla w dziedzinie fizyki w 2009 r., zebrali dostępną im wiedzę i zakończyli prace nad matrycą CCD, detektorem światła, będącym podstawą matrycy cyfrowego aparatu fotograficznego. Światło zostało uchwycone elektronicznie, zamiast na kliszy – napisano w uzasadnieniu jej przyznania. O istocie fotografii cyfrowej wiemy ciągle niewiele, jeszcze mniej o znaczeniu tego wynalazku dla możliwych kierunków sztuki XXI wieku. Założenie metodologiczne – redukcja treści umożliwiająca pracę nad formą przekazu, gdzie każdy fotogram jest wariantem możliwości fotografii jako tworzywa, przyniosło jasny i prosty styl foto-grafiki Zdzisława Mackiewicza.”
Stanisław Jasiński
Zdzisław Mackiewicz - urodzony 11.09.1961 roku w Grudziądzu. Mieszka w Toruniu.
Studia - Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Dyplom z wyróżnieniem w 1988 roku w pracowni serigrafii prof. B. Przybylińskiego. Od 1992 roku pedagog na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Instytucie Artystycznym. Od 2004 w Zakładzie Grafiki w pracowni Grafiki Multimedialnej, którą obecnie prowadzi, (dr habilitowany sztuki w dyscyplinie artystycznej fotografia, profesor UMK).
Zorganizował 32 wystawy indywidualne, brał udział w 66 wystawach zbiorowych tu i tam. Uprawia fotografię i grafikę. Realizacje fotograficzne: cykle „Blachy, szmaty, folie, papier…”, „Światła”, „Polaryzatory”, „Awers Rewers”, „Awers Rewers - kalejdoskop”, „Obrotowe”, „Odwróceni - rewers”, „Odwróceni - awers XZ”. Realizacje graficzne: cykle „PL”, „Pad”. Więcej informacji na stronie autorskiej.