Galeria Obok ZPAF, Pl. Zamkowy 8, Warszawa
Wernisaż w środę 8 marca o godz. 18:00, ekspozycja do 6 kwietnia 2023
Kurator wystawy: prof. Krzysztof Trusz. Kurator galerii: Jolanta Rycerska
Galeria czynna od środy do soboty w godzinach 15:00 - 19:00
Inspiracją do projektu stała się kolekcja znaczków mojego dziadka. Przedstawiała model świata zdominowany przez narodowych wieszczy, wielkich przywódców, światłych mędrców, naukowców i artystów. Odzwierciedlała system społeczny i kulturowy, w którym mężczyźni posiadali dominującą pozycję władzy, a kobiety były marginesowane. Utrwalane powszechnie wizerunki kryły w sobie zakodowaną dysproporcję i wielowymiarowy paradoks.
Odwołując się do jungowskiej koncepcji rozwoju człowieka kieruję uwagę na potrzebę odnalezienia równowagi możliwej do osiągnięcia poprzez połączenie przeciwieństw.
W filozofii chińskiej aspekt żeński utożsamiany jest z zaciemnieniem, chłodem i Księżycem natomiast aspekt męski z aktywnością, ciepłem i Słońcem. Wzajemne ich dopełnianie to holistyczne ujęcie sił działających w naturze. W przeciwieństwie do kultury wschodu szerzącej jedność odmienności, w kulturze zachodu dualizm oddziela materię od ducha, rozum od emocji, mężczyznę od kobiety, życie od śmierci. Separacja ta sprzyja oderwaniu od natury i pogarszającemu się samopoczuciu obu płci. Ciało poddawane nieustannym stresom i trudnym emocjom ulega chorobom. Utarte stereotypy, wstyd, gniew i smutek zatruwają powoli duszę i ciało. Przeciwstawia się temu pierwiastek żeński.
Jest jak limfa, która w przeciwieństwie do pompowanej krwi, przeciska się przez naczynia przy użyciu mięśni. Krąży pod powierzchnią wpływając na układ odpornościowy całego organizmu. W starożytnym Rzymie Limfa występowała jako bogini uosabiająca boski aspekt wody. Według wnikliwej jungistki Marion Woodman ta niewidoczna siła „Kobieca strona naszego istnienia żyje wolniejszym rytmem, jest mniej racjonalna. Porusza się z większą spontanicznością, jest bardziej otwarta, przyjmuje życie takim, jakie jest, bez osądzania.”
Wybór techniki nie był przypadkowy, w technice cyjanotypii odnajduję poezję współistnienia dwoistości. Z ciemności za sprawą bezpośredniego światła wyłania się obraz. Powstaje bez użycia aparatu. Pod wpływem promieni słonecznych ręcznie przygotowany kolaż zapisuje się na pokrytym substancją światłoczułą papierze. Prace są zróżnicowane, w procesie tonowania zyskują unikalny odcień. Podobnie w dążeniu do balansu przeciwstawnych sił, przez dekonstrukcję i przedefiniowanie systemu wartości, dopatruję się szansy na świat, w którym panuje różnorodność i możliwość, a nie jednolitość i konieczność.
Kasia Kalua Kryńska
Kliknij obrazek powyżej by zapoznać się z tekstem kuratorskim prof. Krzysztofa Trusza
Kasia Kalua Kryńska
Architekt, designer, fotografik.
Doktor sztuk pięknych.
Należy do Związku Polskich Artystów Fotografików. Wykładowca, edukator, juror w konkursach fotograficznych. Jej fotografie były pokazywane na licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce, Irlandii, Portugalii, Holandii, Niemczech, Hiszpanii i USA.
Specjalizuje się w fotografii emocjonalnej, portretowej i artystycznej, wykorzystując fotografię tradycyjną i alternatywną. Entuzjastka fotografii analogowej, pracuje z materiałami światłoczułymi. Eksperymentuje z XIX-wiecznymi procesami fotograficznymi, takimi jak Mokry Kolodion, Van Dyke, Papier Solny i Cyjanotypia. Autorka albumu BLUE MOON GARDEN. Laureatka konkursów fotograficznych: Black&White Spider Awards, International Color Award oraz Photos de Femmes. Jej seria Between Two Moons w technice mokrego kolodionu zajęła pierwsze miejsce w konkursie Wet Plate Competition Canada. Serią Cichość Serca w technice cyjanotypii zdobyła Grand Prix w ramach Vintage Photo Festival. Seria Blue Moon Garden została nagrodzona w międzynarodowym konkursie Julia Margaret Cameron Award oraz prezentowana była na festiwalach analogNOW!, Berlin Photo Week, Foto Art Festival, Month of Photography Bratislava oraz Biennial of Fine Art and Documentary Photography w Barcelonie. Więcej na stronie autorskiej oraz na Instagramie
Wernisaż wystawy